گرایش ها و کد ضریب های ارشد مشاوره

گرایش ها و کد ضریب های ارشد مشاوره
ارشد مشاوره

گرایش ها و کد ضریب های ارشد مشاوره

ارشد مشاوره در مقطع ارشد دارای رشته ها و گرایش هایی می باشد که این گرایش ها از نطر ماهیت تفاوت هایی با یکدیگر دارند. اما از دیدگاه کنکور ارشد مشاوره اگر بخواهیم بررسی کنیم باید تفاوت گرایش ها را از جوانب زیر بررسی کنیم:

  • محبوبیت
  • بازار کار
  • ادامه تحصیل در دکترا
  • امکان اپلای کردن
  • سهولت و سختی قبولی
  • سهولت و سختی گرفتن مدرک
  • ظرفیت های پذیرش

قبل از پرداختن به ادامه بحث ابتدا به معرفی گرایش های ارشد مشاوره می پردازیم.

گرایش های ارشد مشاوره براساس طیقه بندی کد ضریب ها

کد ضریب در کنکور ارشد مشاوره به معنای کد عددی است که گرایش ها را با هم در یک خانواده قرار می دهد و یا گرایش ها را از هم تفکیک و در خانواده های متفاوتی قرار می دهد. کد ضریب به معنای این است که هر کد عددی، دروس و ضرایب دروس ارشد مشاوره آن مشخص و تعیین شده است. کد ضریب های مختلف در توع دروس، ضرایب دروس و یا هر دوی این موارد با یکدیگر تفاوت دارند.

در جدول زیر لیست رشته ها و گرایش های ارشد مشاوره به همراه کد ضریب آنها آورده شده است.

کد ضریب ها و گرایش های ارشد مشاوره

شماره کد ضریب عنوان رشته عنوان گرایش
۱ مشاوره مشاوره مدرسه
مشاوره شغلی
مشاوره خانواده
مشاوره توانبخشی

محبوبیت گرایش های ارشد مشاوره

گرایش های ارشد مشاوره از نقطه نظر محبوبیت و میزان طرفداری بسیار با بکدیگر تفاوت دارند و همین باعث می شود که قبولی در یک گرایش سخت تر شود و قبولی در یک گرایش کم طرفدار با رتبه های بسیار بالاتری در بهترین دانشگاه های دارای ارشد مشاوره همراه باشد. به نوعی هر قدر تعداد متقاضی و داوطلب در گرایشی از ارشد مشاوره بالاتر باشد، آن گرایش محبوبترین و بهترین گرایش ارشد مشاوره قلمداد می شود.

بازار کار گرایش های ارشد مشاوره

از نقطه نظر بازار کار نیز، گرایش های مختلف ارشد مشاوره با یکدیگر متفاوت هستند و هر قدر بازار کار گرایشی بهتر باشد به نوعی میزان محبوبیت آن نیز بالاتر می رود. میزان درآمد و میزان تقاضا در استخدام ها مهم ترین عواملی هستند که گرایش های ارشد مشاوره را از هم جدا می کنند. طبیعتا می توان گفت که بهترین گرایش ها از نظر بازار کار به محبوبترین گرایش ها نزدیک می باشند.

ادامه تحصیل در دکترای گرایش های ارشد مشاوره

یکی از اصلی ترین اهداف خواندن ارشد مشاوره رسیدن به دوره دکترای مشاوره است. اگر گرایشی دوره دکترا نداشته باشد و یا حتی دانشگاهی که در آن ارشد قبول شده اید دارای دوره دکترای آن گرایش ارشد مشاوره نباشد کار شما برای ادامه تحصیل در دوره دکترای مشاوره سخت تر می شود. همه گرایش های معروف و پرطرفدار دارای دوره دکترا هستند و یک سری گرایش نو و تازه تأسیس هنوز دوره دکترا ندارند. ظرفیت های پذیرش دکتری مشاوره در گرایش های مختلف نیز در قبولی در دوره دکترا بسیار تأثیرگذار است.

امکان اپلای کردن گرایش های مختلف ارشد مشاوره

یکی از مهم ترین دغدغه ها در دوره ارشد این است که بتوانیم از دانشگاه های معتبر جهان بورسیه تحصیلی بگیریم و به اصطلاح برای آنها اپلای کنیم و پذیرفته شویم. طبیعی است که هر قدر گرایشی از ارشد مشاوره که می خوانیم بین رشته ای تر، با ابعاد تازه تحقیقاتی و همچنین دارای حوزه های در حال توسعه باشد برای اپلای شرابط بهتری دارد. البته می توان با نوع موضوع پایان نامه در گرایش هایی که از این نظر ضعیف تر هستند تا حدی این ضعف را جبران کرد.

سهولت و سختی قبولی در گرایش های ارشد مشاوره

با توجه به اینکه هر کسی که در کنکور ارشد مشاوره شرکت می کند سعی دارد تا در نهایت قبول شود اما میزان تلاش داوطلبان برای قبولی در گرایش هدفشان بسیار متفاوت است. هر قدر یک گرایش محبوب تر باشد قبولی در آن سخت تر است و رتبه های بهتری برای قبولی لازم است. گرایش های کم طرفدار با مطالعه بسیار کمی امکان قبولی در ارشد مشاوره را فراهم می کنند و رتبه های بالاتری برای قبولی نیاز دارند.

سختگیری برای گرفتن مدرک در گرایش های ارشد مشاوره

برای بعضی از داوطلبان ارشد مشاوره بسیار مهم است که بتوانند به راحتی مدرک ارشد خود را بگیرند. گرایش های کم طرفدار و البته دانشگاه های رده پایین و درجه چندم و با اعتبار پایین در گرایش های پرطرفدار امکان گرفتن راحت مدرک ارشد را برای گرایش های محتلف مشاوره پدید می آورند. البته نوع رویکرد هیئت علمی هر دانشگاه و استادان آن هم در این موضوع برای گرایش های ارشد مشاوره تأثیر می گذارد.

ظرفیت پذیرش گرایش های کنکور ارشد مشاوره

ظرفیت های پذیرش گرایش های کنکور ارشد مشاوره بسیار با همدیگر تفاوت دارد. هر قدر گرایشی قدیمی تر باشد ظرفیت پذیرش بالاتری دارد و هر قدر گرایشی جدیدتر باشد ظرفیت پذیرش پایین تری دارد. برای دریافت اطلاعات درباره ظرفیت های پذیرش گرایش های مختلف ارشد مشاوره به مطلب زیر مراجعه کنید.

ظرفیت های پذیرش ارشد مشاوره در سال ۱۴۰۰

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

منابع کنکور ارشد مشاوره 1401
ارشد مشاوره
منابع کنکور ارشد مشاوره- مشاوره خانواده و دیگر گرایشها

منابع کنکور ارشد مشاوره-مشاوره خانواده، مدرسه و دریگر گرایشها انتخاب درست منابع مطالعاتی کارشناسی ارشد در سال های اخیر اهمیت زیادی یافته است که از جمله دلایل آن می توان تعداد زیاد متقاضیان و همینطور تعداد زیاد منابع آموزشی معرفی شده عنوان کرد. انتخاب منابع نادرست نه تنها متقاضیان را …

منابع کنکور ارشد مهندسی شیمی 1401
ارشد مهندسی شیمی
منابع کنکور ارشد مهندسی شیمی همه گرایشها

منابع کنکور ارشد مهندسی شیمی همه گرایشها انتخاب درست منابع مطالعاتی کارشناسی ارشد در سال های اخیر اهمیت زیادی یافته است که از جمله دلایل آن می توان تعداد زیاد متقاضیان و همینطور تعداد زیاد منابع آموزشی معرفی شده عنوان کرد. انتخاب منابع نادرست نه تنها متقاضیان را دچار سردرگمی …

منابع ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی 1401
ارشد روانشناسی
منابع ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی ۱۴۰۱

منابع کنکور ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی ۱۴۰۱ برای قبولی در کنکور ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، داوطلبان کنکور ارشد روانشناسی ۱۴۰۱ می بایست به سوالات هشت درس پاسخ دهند. در ادامه منابع کنکور ارشد روانشناسی مرتبط با گرایش روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی را معرفی می کنیم. …